Talentatul domn Ripley, de Patricia Highsmith (comentariu literar, rezumat literar)

Patricia Highsmith (pseudonimul literar al lui Mary Patricia Plangman) (19 ianuarie 1921, Fort Worth, Texas, Statele Unite - 4 februarie 1995, Locarno, Elveţia) - scriitor.

  • Titlul original: The Talented Mr. Ripley
  • Prima ediţie: 1955

Tom Ripley este una dintre cele mai mari creaţii a literaturii de tip poliţist - pulp fiction - din secolul XX, un personaj schizofrenic, uneori şarmant, ambiţios, neştiutor, total lipsit de idealuri morale şi înclinat spre izbucniri de extremă violenţă.

Într-adevăr, linia pe care Highsmith o trage între psihoză, pe de o parte, şi invidia de clasă şi dorinţele sexuale, pe de alta, fac posibil ca acest comportament deviant să fie considerat, în termeni relativ sumari, ca simptome ale unei boli mintale, dar el poate fi interpretat şi ca o manifestare complexă a ambiţiilor burgheze şi dorinţelor homosexuale reprimate.

Romanul e axat pe relaţia dintre Tom şi Dickie Greenleaf, fiul unui bogătaş care frecventează înalta societate şi care şi-a stabilit reşedinţa împreună cu prietena sa, Marge, într-un sat italian de coastă, Mongibello.

Tom este imediat îngrozit de încercările stângace ale lui Dickie de a picta şi de „inexplicabilul” său ataşament faţă de Marge, pe care este clar că nu o iubeşte. Pe de altă parte, este atras de stilul acestuia, de bogăţia sa şi de felul cum arată. Acest complex de sentimente atinge o stare explozivă, când Tom îl ucide pe Dickie şi îşi asumă identitatea acestuia, printr-un gest bine calculat, având ca scop beneficiul financiar.

În mâinile unui scriitor mai puţin talentat, acest roman ar fi putut fi pur şi simplu o poveste nostimă în stil „joaca de-a şoarecele cu pisica”, în timp ce Tom este vânat atât de poliţia italiană, cât şi de Marge şi de tatăl lui Dickie prin decorul atrăgător al mai multor localităţi italiene. Dar Highsmith introduce în această poveste tot felul de complicate chestiuni morale, psihologice şi filozofice.

Cum putem distinge între diferitele categorii de dorinţă - sexuală sau materială? Şi cum putem vorbi despre identitate ca de ceva fix sau esenţial, dacă Tom poate „deveni” Dickie cu atâta uşurinţă şi succes? Şi care este legătura dintre dorinţa sexuală şi dezgustul sexual? Iar pentru cititori se pune problema dacă este aberant din punct de vedere moral să aplaude în secret un ucigaş cu atâta sânge rece?

Check Also

Visează androizii oi electronice?, de Philip K. Dick (comentariu literar, rezumat literar)

Philip Kindred Dick (16 decembrie 1928, Chicago, Illinois, Statele Unite – 2 martie 1982, Santa …

Visările unui hoinar singuratic, de Jean-Jacques Rousseau (comentariu literar, rezumat literar)

Jean-Jacques Rousseau (28 iunie 1712, Geneva, Elveţia – 2 iulie 1778, Ermenonville, Franţa) – scriitor. …

Virgina în grădină, de A.S. Byatt (comentariu literar, rezumat literar)

A.S. Byatt (pseudonimul literar al Antoniei Susan Drabble) (24 august 1936, Sheffield, Marea Britanie – …

Viii şi morţii, de Patrick White (comentariu literar, rezumat literar)

Patrick Victor Martindale White (28 mai 1912, Knightsbridge, Londra, Marea Britanie – 30 septembrie 1990, …

Vieţi pârjolite, de Ricardo Piglia (comentariu literar, rezumat literar)

Ricardo Piglia (24 noiembrie 1941, Adrogue, Argentina) – scriitor. Titlul original: Plata quemada Prima ediţie: …