Prânzul dezgolit, de William S. Burroughs (comentariu literar, rezumat literar)

William Seward Burroughs (5 februarie 1914, Saint Louis, Missouri, Statele Unite - 2 august 1997, Lawrence, Kansas, Statele Unite) - scriitor.

  • Titlul original: The Naked Lunch
  • Prima ediţie: 1959
  • Primul editor: Olympia Press (Paris)

William Burroughs a fost de multe ori calificat drept un adept al consumului de droguri şi al exceselor (homo) sexuale, dar cele mai remarcabile opere ale sate, printre care un loc de seamă îl ocupă Prânzul dezgolit, furnizează un tablou mult mai profund şi mai complex al culturii occidentale.

Argumentul central al romanului este că problema drogurilor nu este una accidentală. Întreaga noţiune de toxicomanie este profund întipărită într-o societate care fetişizează marfa şi consumul. Mai mult, demarcaţia dintre aşa-numitele droguri „prescrise de doctor” şi cele obţinute pe căi ilicite este foarte vagă şi poate fi manipulată de cei care deţin puterea pentru a-şi satisface dorinţa de profituri cât mai mari.

Dar numai această argumentaţie nu face din Prânzul dezgolit o carte importantă. Mai semnificative pentru acest roman sunt imensa energie şi realismul folosite de Burroughs pentru a reda scene de violenţă şi haos. El ne prezintă o serie de personaje care se zbat permanent să-şi depăşească limitele existenţei proprii, în care sunt prinşi ca într-o capcană. Ele percep câte ceva din adevărul „sistemului”, dar sunt prea paralizate de dependenţa de droguri pentru a reuşi să evadeze.

Mai mult, Burroughs îşi inventează propriul stil, folosit şi în alte romane, bazat pe ceea ce el a numit „tehnica decupajului”, care face ca nici cititorul să nu poată pătrunde pe deplin înţelesul a ceea ce se petrece în jurul său. Autorul începe mai multe naraţiuni, care se întrepătrund, firul acţiunii lor se pierde pe parcurs, pentru a se regăsi din nou; pot fi întrezărite scenarii numai pentru ca, imediat, să fie pierdute din vedere.

Există o plenitudine de texte postmoderniste, în care naratorii sunt rupţi de realitate. Burroughs merge mai departe, producând o lume care pare să nu mai aibă nici un fel de coordonate recognoscibile. Cititorii rătăciţi în lumea drogurilor devin uneori dureros de conştienţi că viziunile paranoice de acolo ar putea descrie în mod mult mai potrivit sistemele reale, corporatiste, precum şi puterea de stat decât poveştile de adormit copiii, referitoare la existenţa libertăţii persoanei şi a liberului arbitru.

Check Also

Visează androizii oi electronice?, de Philip K. Dick (comentariu literar, rezumat literar)

Philip Kindred Dick (16 decembrie 1928, Chicago, Illinois, Statele Unite – 2 martie 1982, Santa …

Visările unui hoinar singuratic, de Jean-Jacques Rousseau (comentariu literar, rezumat literar)

Jean-Jacques Rousseau (28 iunie 1712, Geneva, Elveţia – 2 iulie 1778, Ermenonville, Franţa) – scriitor. …

Virgina în grădină, de A.S. Byatt (comentariu literar, rezumat literar)

A.S. Byatt (pseudonimul literar al Antoniei Susan Drabble) (24 august 1936, Sheffield, Marea Britanie – …

Viii şi morţii, de Patrick White (comentariu literar, rezumat literar)

Patrick Victor Martindale White (28 mai 1912, Knightsbridge, Londra, Marea Britanie – 30 septembrie 1990, …

Vieţi pârjolite, de Ricardo Piglia (comentariu literar, rezumat literar)

Ricardo Piglia (24 noiembrie 1941, Adrogue, Argentina) – scriitor. Titlul original: Plata quemada Prima ediţie: …