Cartea râsului şi a uitării, de Milan Kundera (comentariu literar, rezumat literar)

Milan Kundera (1 aprilie 1929, Brno, Cehia) - scriitor.

  • Titlul original: Kniha smichu a zapomneni
  • Prima ediţie: 1979
  • Primul editor: Gallimard (Paris)

Kundera compară structura acestui roman cu variaţiunile pe o temă muzicală. Aceasta este o analogie cât se poate de adecvată deoarece romanul se constituie într-o sfidare profundă a aşteptărilor noastre în ce priveşte forma.

El este alcătuit din şapte astfel de variaţiuni, care nu se înscriu în convenţiile unei naraţiuni liniare sau coerente, fiind presărate cu informaţii cu caracter istoric, precum şi cu propriile menţiuni cu caracter autobiografic ale lui Kundera.

Tamina, principalul personaj al acestei cărţi, fuge din Cehoslovacia împreună cu soţul său, pentru a scăpa de regimul comunist. Când el moare la scurt timp, Tamina este copleşită de anxietate, temându-se că îl va da uitării. Importanţa păstrării amintirilor este una din temele care îl preocupă pe Kundera atât în acest roman, cât şi în întreaga sa operă.

El este convins că ştergerea amintirilor şi uitarea sunt instrumente politice exploatate de statul comunist, uneori la propriu, ca atunci când figurile disidenţilor, foşti membri de partid, sunt şterse din fotografiile propagandistice.

Evenimentele din acest roman se desfăşoară pe fundalul unei Cehoslovacii în perioada de după război. Sub conducerea lui Alexander Dubcek, ţara îşi căuta drumul spre un socialism cu faţa umană. Dar invazia sovietică, din 1968, a pus capăt acestor ambiţii, generând o deziluzie totală faţă de ceea ce se întâmpla pe plan politic.

Cartea râsului şi a uitării este uşor de recunoscut ca o operă a lui Kundera, dar, poate mai mult decât oricare dintre scrierile sale, ea se scaldă într-o inefabilă bizarerie, concomitent provocatoare, cât şi respingătoare.

La fel ca şi alte cărţi ale sale, acest roman stârneşte întrebări legate de modul în care sunt reprezentate personajele feminine, invitând la acuzaţii de misoginism latent. Acestea sunt obiecţii întemeiate ce pot plasa romanul atât în rândul documentelor cu caracter istoric, cât şi în al ficţiunii experimentale.

Check Also

Visează androizii oi electronice?, de Philip K. Dick (comentariu literar, rezumat literar)

Philip Kindred Dick (16 decembrie 1928, Chicago, Illinois, Statele Unite – 2 martie 1982, Santa …

Visările unui hoinar singuratic, de Jean-Jacques Rousseau (comentariu literar, rezumat literar)

Jean-Jacques Rousseau (28 iunie 1712, Geneva, Elveţia – 2 iulie 1778, Ermenonville, Franţa) – scriitor. …

Virgina în grădină, de A.S. Byatt (comentariu literar, rezumat literar)

A.S. Byatt (pseudonimul literar al Antoniei Susan Drabble) (24 august 1936, Sheffield, Marea Britanie – …

Viii şi morţii, de Patrick White (comentariu literar, rezumat literar)

Patrick Victor Martindale White (28 mai 1912, Knightsbridge, Londra, Marea Britanie – 30 septembrie 1990, …

Vieţi pârjolite, de Ricardo Piglia (comentariu literar, rezumat literar)

Ricardo Piglia (24 noiembrie 1941, Adrogue, Argentina) – scriitor. Titlul original: Plata quemada Prima ediţie: …