Yoruba din Oyo

Yoruba din Oyo constituie trunchiul central al ansamblului yoruba; locuiesc în Oyo State, regiune de câmpii umede, împădurite, presărată cu savane spre nord, o parte dintre ei în mari centre urbane (Ibadan, Ijaye, New Oyo, Ogbomosho), alţii în grupările de sate din împrejurimi (circa 2,5 milioane de persoane).

Regalitatea sacră

Regele din Oyo, a cărui funcţie este creditară şi sacră, poartă titlul de Alafin, „stăpânul palatului” (palat înconjurat de ziduri de apărare, situat alături de oraşul împărţit în cartiere populare). În trecut existau numeroşi demnitari care participau la luarea deciziilor, alcătuind mai multe categorii („părinţii regelui”, consilieri regali, printre care un adevărat şef-adjunct, bashorun; căpetenii de război ereditare, paji, eunuci, miniştri, diriguitori ai pieţelor etc.).

Organizare

Unitatea socială de bază este casa, ile, patrilineară, condusă de un patriarh, bale. Mai multe ile formează un agbole, „careu de teritoriu” cuprinzând rudele patriarhului, soţiile acestora, descendenţii şi străinii primiţi să locuiască acolo.

Aceste agbole se grupează în spiţe patrilineare majore exogame, numite idile, împărţite în spiţe minore. În plus, fiecare idile se împarte în oriki, grupuri ce sunt uneori dispersate în mai multe agbole şi se caracterizează prin faptul că posedă nume de familie creditare, legate de o interdicţie alimentară.

Descendenţa este patrilineară, dar sistemul de rudenie este bilateral. Există prohibiţia de căsătorie nu numai în interiorul spiţei patrilineare ci şi cu orice persoană cu care poate fi stabilită existenţa unui oarecare grad de înrudire. Treptele teritoriale sunt ogbon (subcartierul), adugbo (cartierul), satul, grupurile de sate şi tribul. Grupările sunt împărţite şi în clase de vârstă, în corporaţii meşteşugăreşti şi în societăţi secrete.

Istoric

Oraşul sfânt Ife ocupă un loc esenţial în istoria populaţiei yoruba din Oyo, ca şi în cazul tuturor populaţiilor înrudite. Totuşi, în timp ce yoruba din Ife îi acordă un rol preponderent lui Oduduwa, primul ooni din Ife şi primul rege al tuturor yoruba, cei din Oyo îl plasează în această poziţie pe Oramiyan, primul alafin din Oyo, considerându-l pe acesta primul rege al tuturor yoruba. Realitatea este că dezvoltarea oraşului Oyo sa desfăşurat în paralel cu declinul politic al oraşului Ife.

După ce a respins invaziile nupe în secolul al XVI-lea, regatul Oyo a dezvoltat relaţii comerciale cu Africa de Nord iar apoi demnitarii săi au profitat de pe urma comerţului cu sclavi, furnizând Occidentului membri ai altor etnii, capturaţi în urma unor expediţii de jaf. Regatul şi-a extins dominaţia din Dahomey până în Volta.

La începutul secolului al XVIII-lea, după ce a reuşit să stopeze tendinţele expansioniste ale regatului Abomey, regatul Oyo şi-a continuat dezvoltarea economică, dar în timp certurile cu privire la modul de împărţire a veniturilor provenite din traficul de sclavi a dus în secolul al XIX-lea la lupte fratricide.

Invazia fulbe a accentuat tensiunile. În 1837 capitala Oyo a fost distrusă de emirul din llorin. O parte din populaţia yoruba s-a împrăştiat atunci spre periferiile oraşului şi în Ibadan şi Abeokuta. Regatul Oyo a fost cuprins de anarhie. Războaiele civile succesive au favorizat politica „pacificatoare” a Marii Britanii.  

Denumire: awyaw, eyeo, eyo, ayo.

Check Also

Yoruba ekiti şi ondo

Yoruba ekiti şi ondo trăiesc în Ogun State, ţinut de câmpii acoperite cu păduri umede …

Yombe

Yombe este o populaţie din Congo (din regiunea Ncesse şi din jur de Chinipeze, Kakamocka …

Yineru

Yineru este o componentă nord-estică a ansamblului ashaninca (circa 3.000 de recenzaţi, la care se …

Yi

Yii sunt o populaţie din sud-vestul Chinei (sudul Sichuanului, Yunnanul în întregime, nord-vestul provinciei Guizhu) …

Yerukula

Yerukula este o populaţie din India (Andhra Pradesh) (circa 300.000 de persoane). Sunt meşteşugari (prelucrarea …