Inventarea submarinului

Nu este nevoie să ne gândim prea mult pentru a putea aprecia efectul submarinului asupra umanităţii. În al doilea război mondial, acesta a avut rolul de maşină de război, iar în prezent submarinele nucleare armate cu rachete nucleare se află pe primul front al tehnicii militare modeme. Deşi pare greu de crezut, este perfect adevărat faptul că cea mai importantă persoană din istoria dezvoltării submarinului a fost profesorul John P. Holland. Lucrând la submarin în timpul său liber, l-a angajat pe o traiectorie care avea să-l transforme într-una dintre cele mai devastatoare maşini de război.

Holland s-a născut în localitatea irlandeză Liscannor, în 1840. A fost educat la şcoala călugărilor creştini din Limerick, unde a fost hirotonisit în 1858, şi apoi a predat în mai multe şcoli. Totuşi, odată cu trecerea anilor, îi venea din ce în ce mai greu să-şi urmeze vocaţia. Fiu al unui angajat al pazei de coastă, avea apă de mare în vene şi şi-a dorit dintotdeauna să navigheze în larg, dorinţă pe care nu şi-o putea îndeplini din cauza vederii sale slabe. Reuşind să fie eliberat de jurămintele depuse, în 1872 el s-a mutat împreună cu familia în America.

Holland fusese interesat de submarine încă de pe când era copil. Deşi îi lipsea o pregătire în acest domeniu, a fost autodidact în inginerie şi în desen tehnic, pentru care dovedea aptitudini deosebite. O parte a interesului lui Holland pentru submarin a fost determinată de conflictul permanent dintre Anglia şi Irlanda, pe care el îl resimţea puternic. Ştia că britanicii dispuneau de o flotă extraordinară, pe care irlandezii n-aveau cum să o învingă într-o confruntare navală directă, însă se gândea că submarinul ar putea provoca distrugeri masive fără să fie detectat.

În perioada 1874-1875, Holland a încercat să stimuleze interesul marinei americane pentru submarin, dar eforturile sale n-au fost încurajate fiindcă acesta nu reprezenta o idee nouă. Astfel, submarinul confederat Hulney a reuşit să scufunde o navă de luptă unionistă în timpul războiului civil. Este interesant că, în timpul acelei confruntări, şi submarinul Hulney a fost distrus în totalitate, fiind scufundat la rândul său.

Cu un secol mai înainte, David Bushnell inventase un submarin cu care încercase să scufunde un vas în timpul revoluţiei americane. În concluzie, Marina americană a considerat această idee drept absurdă, în parte şi din cauza faptului că Holland nu era marinar, ceea ce, desigur, era la fel de absurd, căci nu numai un marinar ar fi putut inventa un vehicul marin. Însă ideea a aprins interesul unui grup de rebeli irlandezi, fenienii.

Deşi primiseră o lovitură grea în războiul împotriva Angliei din cauza înfrângerii din Canada din 1866, câţiva dintre membri se regrupaseră în momentul în care Holland le-a expus ideea sa. El i-a impresionat suficient pentru ca aceştia să scoată 60.000 de lire din „fondul de război” pe care să le investească în acest proiect. După încheierea lucrărilor de construcţie, Holland şi fenienii s-au strâns pe malurile râului Passaic din New Jersey pentru a urmări lansarea aparatului de 4 m lungime.

Rezultatul a fost dezastruos: incapabil să plutească prea mult, submarinul s-a umplut repede cu apă şi s-a scufundat. Dar după ce a fost scos la suprafaţă şi cercetat, s-a descoperit că unul dintre muncitori nu montase două şuruburi, lăsând astfel o deschizătură prin care apa năvălise înăuntru. Submarinul a fost uscat, şuruburile au fost reinstalate, iar Holland i-a făcut personal turul inaugural. Acesta a plutit, s-a scufundat, şi - fără îndoială, spre uşurarea sa - a revenit la suprafaţă.

În timp ce lucra la finisarea aparatului, a început să conceapă un plan de atac împotriva britanicilor. Holland era perfect conştient că navele engleze erau redutabile, fapt pentru care era vitală o apropiere de ele cât mai greu de detectat. Planul său era cel al Calului Troian: un vas obişnuit, inofensiv, se va apropia cât mai mult de navele britanice, apoi va lansa submarinul printr-o trapă inferioară. Însă Holland nu a mai apucat să-şi pună planul în aplicare.

În 1883, mai mulţi fenieni au început să se separe de el. Această deteriorare a relaţiilor a fost evidenţiată de faptul că unii dintre aceştia au luat submarinul, care era ancorat în New Jersey, şi l-au transportat până în New Haven, Connecticut, unde au încercat să-l lanseze la apă. Nereuşind, au abandonat submarinul la o fabrică de alamă din apropiere. Aflând de această aventură, Holland a fost extrem de furios, iar marele plan a fost abandonat. Holland şi fenienii n-au mai reluat legăturile niciodată.

Holland era într-adevăr un om care devansase vremurile în care trăia. El teoretizase că forma optimă a unui submarin este aceea de trabuc. Însă corectitudinea ideii sale nu a fost dovedită decât mult după moartea sa, în anii 1950. Holland nu s-a îmbogăţit de pe urma invenţiei sale, iar odată cu trecerea timpului a început să aibă îndoieli în privinţa distrugerilor pe care le-ar putea provoca submarinul. Însă îngrijorarea sa a fost cel puţin spulberată în timpul celui de-al doilea război mondial, când sute de nave (chiar şi unele care transportau civili) au fost torpilate de „haite” de submarine nemţeşti, care au trimis sute de oameni în morminte acvatice.

Check Also

Inventarea telegrafului

Ceea ce este interesant de remarcat este că Samuel F.B. Morse, inventatorul telegrafului, şi-a început …

Inventarea telefonului

Inventarea telefonului Inventarea telefonului, Invenţii, Telefon În mod ironic, inventarea telefonului a fost marcată de o lipsă …

Inventarea tancului

Ca armă militară, tancul a schimbat pentru totdeauna aspectul bătăliilor terestre. Acesta a apărut ca …

Inventarea şurubului

Se spune că în timpul unei vizite în Egipt, filozoful grec Arhimede ar fi realizat un …

Inventarea stetoscopului

La începutul secolului al XIX-lea, medicul Rene Laennec lucra în spitalul Neck din Paris, încercând …