Inventarea motorului asincron

Deşi nu este nici pe departe la fel de bine cunoscut ca Thomas Alva Edison, inventatorul de origine croată Nikola Tesla este mai important din punctul de vedere al realizărilor electrice decât acesta. Pe scurt, Tesla a fost cel care a introdus utilizarea pe scară largă a curentului alternativ. Şi tot el a inventat motorul asincron, folosit pentru acţionarea unei game largi de dispozitive electrice.

Tesla s-a născut pe 9 iulie 1856 în localitatea croată Smiljan. Şi-a dorit dintotdeauna să devină inginer, în timp ce tatăl său, membru al clerului ortodox grec, dorea ca Nikola să-i urmeze exemplul. În acele vremuri şi în acea parte a lumii, părinţii aveau o autoritate supremă şi probabil că Tesla s-ar fi supus dorinţei tatălui său, dacă nu s-ar fi îmbolnăvit.

La vârsta de 18 ani s-a îmbolnăvit de holeră, boală care l-a ţinut în pat timp de 9 luni, un chin pentru oricine, cu atât mai mult pentru un tânăr. Îngrijorat pentru sănătatea lui Nikola şi dorind să-l încurajeze, tatăl său a cedat insistenţelor acestuia de a deveni inginer. Tesla s-a înscris la Institutul Politehnic din Graz, Austria, pentru a studia ingineria, apoi şi-a completat studiile la Universitatea din Praga, în 1880.

În timpul anilor de studiu a descoperit principiul curentului alternativ şi al câmpului magnetic rotitor. În acea vreme, motorul cu curent continuu apăruse deja, iar mulţi inventatori cercetau posibilitatea realizării unui motor cu curent alternativ. Pe când era student, Tesla a fost interesat de ideea unui motor asincron, iar după absolvire s-a apucat să conceapă unul. Primul model a fost finalizat în 1883. Spre deosebire de curentul direct, care necesita un contact nemijlocit cu armătura motorului, curentul alternativ nu presupunea acest lucru. Acest tip de curent crea un câmp magnetic rotitor care acţiona motorul.

Curentul alternativ implică folosirea unor tensiuni mai ridicate decât curentul direct, fiind considerat de mulţi drept periculos, dar Tesla nu era de acord cu această opinie. În Europa, Tesla l-a întâlnit pe Charles Bachelor, un prieten apropiat al lui Edison, ce lucra în acea vreme în laboratorul său din Menlo Park, New Jersey. Bachelor era un bun cunoscător al principiilor electricităţii, fiind director în cadrul Continental Edison Company. Tesla dorea să plece în America, astfel încât Bachelor i-a scris o scrisoare de recomandare pentru Edison.

În 1884, când a ajuns în America, Tesla era falit - se spune că nu avea în buzunar decât patru cenţi - deoarece îşi pierduse portofelul pe vas în timpul călătoriei. Însă atunci a avut loc o întâmplare fericită. În timp ce se plimba pe Broadway, a întâlnit un grup de muncitori care se chinuiau să repare un motor electric. S-a oprit, a cercetat motorul şi l-a reparat, iar ca mulţumire muncitorii i-au dat 20 de dolari, sumă destul de mare în anii 1880, când o sticlă de lapte costa numai câţiva cenţi.

Tesla i-a înmânat scrisoarea lui Edison, care l-a angajat imediat. Dar cei doi nu s-au înţeles prea bine din cauza orgoliului excesiv al fiecăruia şi a unor opinii diferite în privinţa electricităţii: Tesla credea în viitorul curentului alternativ, în vreme ce Edison susţinea curentul continuu. În final, relaţia lor a degenerat atunci când Tesla şi-a dat demisia deoarece, susţinea el, Edison nu i-ar fi plătit suma de 50.000 de dolari pe care i-o promisese pentru îmbunătăţirea generatorului Edison.

În 1887, el a înfiinţat Tesla Electric Company cu ajutor financiar din partea altor investitori şi a început să-şi fabrice motorul asincron. Pe data de 12 octombrie 1887, a depus o cerere pentru un brevet care să acopere motoarele mono- şi polifazate, precum şi sistemul de distribuţie şi transformatorii. Până la urmă, această cerere a fost împărţită în şapte invenţii separate, pentru care a obţinut brevete.

Rezultatele lui Tesla nu au rămas neobservate, iar George Westinghouse, alt inventator şi în acelaşi timp om de afaceri, i-a cumpărat brevetele contra sumei de un milion de dolari - o avere în acea vreme. Tesla a început să lucreze pentru Westinghouse în Pittsburgh, Pennsylvania. La începutul anului 1889, compania lui Westinghouse oferea consumatorilor un ventilator acţionat cu un motor asincron cu o putere de 1/6 cai-putere (CP).

Bătălia disputată în jurul variantei optime - curentul direct sau cel alternativ - a continuat până în momentul în care Westinghouse a repurtat o victorie decisivă în faţa lui Edison, când compania sa a fost contractată pentru construirea unei hidrocentrale de mare putere la Cascada Niagara, folosind, desigur, principiul curentului alternativ. Această victorie a fost câştigată în primul rând deoarece curentul alternativ şi-a arătat valoarea la Expoziţia Columbiana Mondială organizată la Chicago, unde lumina a fost furnizată de generatoare de curent alternativ.

Hidrocentrala a fost construită în 1896 şi utiliza trei dinamuri Tesla de curent alternativ, fiecare generând 5.000 CP. După o vreme, excentricul Tesla s-a despărţit de Westinghouse. Deşi considerat în continuare un geniu în domeniul electricităţii, multe dintre experimentele sale de mai târziu nu au reuşit, iar pentru cele câteva invenţii reuşite nu a mai încercat să obţină brevete. A murit pe 7 ianuarie 1943, după ce a trăit dintr-o mică pensie acordată de guvernul polonez.

Check Also

Inventarea telegrafului

Ceea ce este interesant de remarcat este că Samuel F.B. Morse, inventatorul telegrafului, şi-a început …

Inventarea telefonului

Inventarea telefonului Inventarea telefonului, Invenţii, Telefon În mod ironic, inventarea telefonului a fost marcată de o lipsă …

Inventarea tancului

Ca armă militară, tancul a schimbat pentru totdeauna aspectul bătăliilor terestre. Acesta a apărut ca …

Inventarea şurubului

Se spune că în timpul unei vizite în Egipt, filozoful grec Arhimede ar fi realizat un …

Inventarea submarinului

Nu este nevoie să ne gândim prea mult pentru a putea aprecia efectul submarinului asupra …