Inventarea locomotivei

Cel mai important progres înregistrat în crearea locomotivei a fost inventarea unui anumit motor cu aburi care, în momentul apariţiei, i-a prilejuit lui James Watt afirmaţia că utilizarea acelui motor ar trebui să ducă la spânzurarea inventatorului său.

Prima locomotivă a fost creată de Richard Trevithick, şi avea ca scop transportarea materiei prime din minele din Scoţia. Watt era nemulţumit din punctul de vedere al siguranţei şi, poate, şi din cauza invidiei. Watt inventase un motor cu aburi capabil să reziste la o presiune de numai 0,35 kg/cmp, iar motorul lui Trevithick putea rezista la 10,2 kg/cmp, ceea ce însemna că motorul avea un cilindru mult mai mic şi, prin urmare, mai puţine piese în mişcare. Trevithick şi-a montat motorul pe o locomotivă pe care a botezat-o New Castle şi a aşezat-o pe o cale ferată ce venea de la o uzină metalurgică din Ţara Galilor, unde munca era realizată în mod normal cu ajutorul cailor.

Locomotiva s-a dovedit a fi atât de grea - deşi destul de mică - încât şinele s-au rupt sub ea. Astfel, deşi reprezenta un progres, motorul lui Trevithick nu era nici pe departe ideal pentru acţionarea unei locomotive şi avea probleme de ordin mecanic la mecanismul de transmisie şi la suspensii, pe lângă faptul că distrugea şinele de cale ferată din cauza greutăţii exagerate.

Desigur, orice invenţie ar trebui să fie superioară dispozitivului pe care îl înlocuieşte, dar acest lucru era mai uşor de spus decât de făcut: locomotiva ar fi trebuit să se deplaseze mai repede decât o căruţă încărcată, trasă de cai, numai că la început nu reuşea acest lucru. Toţi factorii existenţi s-au combinat, ducând la o evoluţie lentă a locomotivei, până în ziua apariţiei unui personaj nou, George Stephenson, a cărui activitate i-a adus renumele de părinte al căii ferate.

Stephenson s-a născut în oraşul Wylam din Northumberland, ca fiu al unui mecanic. A fost un autodidact urmând cursurile şcolii serale, iar în 1802 s-a căsătorit şi a avut un fiu. În viaţa lui însă a intervenit un eveniment tragic. Soţia sa a murit în 1806, obligându-l astfel să-şi crească singur copilul. A vrut să-i asigure fiului său o educaţie completă, spre deosebire de a sa, astfel că s-a apucat să repare ceasuri şi alte mărunţişuri pentru a-i plăti studiile. Mai târziu, Stephenson a obţinut un post de mecanic la calea ferată a minelor Killingworth, unde a ajuns cunoscut drept un om capabil să facă minuni în cazul unor probleme dificile. Datorită acestei reputaţii, a fost ales de companie ca să proiecteze o locomotivă care să transporte cărbune.

Cercetările lui Stephenson s-au concretizat sub forma locomotivei Blucher, care funcţiona satisfăcător. Cercetările ulterioare i-au adus rezultate deosebite în momentul în care a descoperit un principiu prin intermediul căruia motoarele puteau ajunge la viteze mult superioare. Cu alte cuvinte, dacă redirecţiona aburul eliminat printr-o ţeava îngustă în coşul de fum, tirajul cuptorului se îmbunătăţea semnificativ. Cunoscută ca tehnica „suflantei acţionate de abur”, aceasta s-a dovedit a fi cea mai importantă inovaţie de care a beneficiat locomotiva.

Stephenson nu s-a oprit aici. Şi-a petrecut următorii ani perfecţionându-şi invenţia, inclusiv şinele de cale ferată, şi s-a asigurat de eficienţa economică a motorului său. În 1922, a fost angajat de Căile Ferate Stockton & Darlington, iar în 1825 locomotiva sa, botezată Locomotion, şi-a făcut parcursul inaugural, atingând o viteză de până la 20 km/h. Mai târziu, Locomotion a fost folosită mai ales pentru tractarea unor trenuri de marfă, trăgând primele vagoane cu pasageri abia 5 ani mai târziu, pe calea ferată Liverpool-Manchester.

Liverpool-Manchester era o nouă companie de cale ferată în căutarea locomotivei optime. În acest sens a organizat un concurs, iar Stephenson a construit locomotiva The Rocket, care şi-a lăsat toţi rivalii într-o dâră de fum. Noua locomotivă putea atinge o viteză de 48 km/h, mai mult decât un cal în galop. Inaugurarea oficială a noii căi ferate a avut loc pe data de 15 septembrie 1830 când, în mijlocul mulţimii exuberante, şi-au făcut apariţia 8 locomotive Stephenson noi, transportând 600 de invitaţi. Mai târziu a apărut necesitatea construirii unor tuneluri şi modificării unor terenuri pentru ca trenurile companiilor de cale ferată să ajungă oriunde se dorea.

Impactul locomotivei asupra comunităţilor locale a fost unul major, ajutându-i pe oameni să ajungă în regiuni în care nu mai fuseseră niciodată. În mod deloc surprinzător, vestea s-a răspândit în toată Europa, precum şi în America, unde au început să se construiască reţele de cale ferată inspirate de calea ferată Liverpool-Manchester. Un impact major a avut loc şi asupra comunităţilor prin care calea ferată nu trecea, iar în final impactul produs de apariţia locomotivei a fost resimţit la nivel mondial. Transportul de persoane nu era singurul lucru pe care-l puteau face locomotivele, mai târziu acestea au ajuns să tracteze şi trenuri de marfă.

Check Also

Inventarea telegrafului

Ceea ce este interesant de remarcat este că Samuel F.B. Morse, inventatorul telegrafului, şi-a început …

Inventarea telefonului

Inventarea telefonului Inventarea telefonului, Invenţii, Telefon În mod ironic, inventarea telefonului a fost marcată de o lipsă …

Inventarea tancului

Ca armă militară, tancul a schimbat pentru totdeauna aspectul bătăliilor terestre. Acesta a apărut ca …

Inventarea şurubului

Se spune că în timpul unei vizite în Egipt, filozoful grec Arhimede ar fi realizat un …

Inventarea submarinului

Nu este nevoie să ne gândim prea mult pentru a putea aprecia efectul submarinului asupra …