Inventarea elicopterului

Una dintre ideile născute în mintea fecundă a lui Leonardo da Vinci, descoperită printre schiţele sale, a fost un aparat asemănător unui elicopter, astfel încât se presupune că Leonardo a fost primul om care a conceput o asemenea maşinărie.

De fapt, există dovezi potrivit cărora chinezii şi europenii din timpul Renaşterii se gândeau la acest proiect, deoarece printre artefactele aparţinând acestor civilizaţii s-au găsit jucării ce seamănă cu nişte elicoptere. Un număr mare de inventatori au încercat să realizeze un elicopter funcţional, numai că aceştia se loveau de obicei de aceeaşi problemă: găsirea unui motor care să poată învârti o elice suficient de rapid pentru a crea „portanta” sau forţa verticală, care să ridice aparatul de la sol.

În 1907, un elicopter proiectat de Paul Cornu a reuşit să se înalţe de pe sol. În 1923, spaniolul Juan de Cierva a reuşit să zboare cu un „autogiro”, dar un aparat practic a fost creat abia în anii 1930 prin intermediul activităţii lui Igor Sikorsky, al cărui nume a devenit sinonim cu elicopterele.

Sikorsky s-a născut la Kiev, pe 25 mai 1889, fiind cel mai mic dintre cei cinci fraţi. Părinţii săi erau personaje importante în regimul ţarist, tatăl fiind profesor de psihologie la Universitatea Sf. Vladimir din Kiev, iar mama fiind absolventă a facultăţii de medicină. Familia sa era apropiată ţarului şi avea un stil de viaţă demn de capetele încoronate.

Încă de copil, Sikorsky a fost interesat de toate schiţele aeronautice ale lui Leonardo, mai ales de elicopter, şi a primit o educaţie în direcţia unei cariere în aeronautică. Ajuns adolescent, Sikorsky a studiat în Germania, apoi a călătorit la Paris, oraşul-emblemă al cercetărilor în domeniul aeronauticii, pentru a studia concepte de proiectare a aeronavelor.

Tot în această perioadă Sikorsky şi-a imaginat construirea unui elicopter practic, cumpărând, când se afla la Paris, un motor de 25 de cai-putere pentru acţionarea modelului cu o singură elice pe care-l proiectase. Însă invenţia avea aceeaşi problemă de care se mai loviseră înainte şi alţi proiectanţi: motorul nu era suficient de puternic pentru a furniza forţa verticală necesară ridicării aparatului de la sol.

Sikorsky şi-a întrerupt experimentele pentru o vreme, proiectând în schimb diferite aeronave cu aripi fixe, printre care şi un număr de avioane militare, printre care bombardierele pentru armata Imperiului Ţarist care au câştigat diferite premii. În acea vreme, Sikorsky trecea drept un apropiat al ţarului, astfel că, odată cu venirea la putere a comuniştilor în urma revoluţiei, văzându-se ameninţat cu închisoarea sau chiar mai rău, a fost nevoit să părăsească ţara, renunţând la cariera în domeniul aeronautic şi la proprietăţile pe care le deţinea în Rusia.

A ajuns în Franţa, unde i s-a comandat construirea unui bombardier pentru trupele aliate care luptau încă în primul război mondial, numai că nu a apucat să-l termine. Avionul se afla încă în faza de proiect în 1918, la semnarea armistiţiului, şi prin urmare francezii au reziliat contractul. În 1919, a părăsit Franţa şi a ajuns în America, aproape fără nici un ban.

În următorii 10 ani, începând cu anii 1920, când a obţinut sprijin financiar pentru a-şi întemeia propria companie, Sikorsky Aero Engineering Corporation, într-o fermă din apropiere de Roosevelt Field, Long Island, Sikorsky a construit avioane cu aripi fixe, revenind la visul său iniţial de proiectare a unui elicopter care să zboare abia în anii 1930. Pentru realizarea elicopterului avea nevoie de bani, astfel că a apelat la United Aircraft, companie care a investit suma de aproximativ 300.000 de dolari.

Pe data de 14 septembrie 1939, Sikorsky s-a urcat în ceea ce avea să fie cu adevărat primul elicopter cu un singur rotor, format dintr-o mulţime de ţevi sudate laolaltă, un cockpit deschis şi un rotor cu trei palete acţionat de un motor de 75 CP care învârtea elicea prin intermediul unei curele de transmisie de la ventilatorul unui automobil.

Maşinăria a zburat, iar Sikorsky era în culmea fericirii. Mai târziu, el spunea: „Este un vis să simţi cum maşina te ridică încet în aer, pluteşte uşor deasupra unui punct pentru o perioadă nedefinită, se mişcă în sus sau în jos în mod controlat şi se poate deplasa nu numai în faţă sau în spate, ci şi în orice altă direcţie”. Sikorsky şi-a botezat primul elicopter „VS-300”, acesta apărând aproape în acelaşi timp cu izbucnirea celui de-al doilea război mondial.

Armata Statelor Unite a comandat o variantă a modelului VS-300, numită R-4. Elicopterul nu a fost folosit prea mult în cel de-al doilea război mondial, însă şi-a intrat în drepturi în timpul războiului din Coreea, izbucnit în 1950. Datorită abilităţii sale de a ateriza în locuri imposibile pentru orice alt aparat de zbor, elicopterul a devenit un element esenţial, folosit de armata americană în nenumărate aplicaţii, inclusiv pentru observaţie, pentru transportul răniţilor şi pentru ridicarea unor încărcături importante.

Cu timpul, elicopterul lui Sikorsky a devenit din ce în ce mai complex şi mai util, servind multor scopuri, de exemplu ca „transportor de trupe” sau ca „armă aeriană”. A fost, de asemenea, dezvoltat un elicopter-macara, care putea ridica sarcini de până la 10 tone prinse de un cablu, şi un elicopter-amfibie. Sikorsky a fost foarte încântat de abilitatea elicopterului de a salva vieţi în loc să le nimicească. A spus la un moment dat: „A constituit o mare satisfacţie pentru toţi membrii organizaţiei noastre, inclusiv pentru mine, să observăm că elicopterul îşi construieşte o carieră practică, salvând vieţi şi ajutându-i pe cei în dificultate, în loc să răspândească moarte şi distrugere”.

Check Also

Inventarea telegrafului

Ceea ce este interesant de remarcat este că Samuel F.B. Morse, inventatorul telegrafului, şi-a început …

Inventarea telefonului

Inventarea telefonului Inventarea telefonului, Invenţii, Telefon În mod ironic, inventarea telefonului a fost marcată de o lipsă …

Inventarea tancului

Ca armă militară, tancul a schimbat pentru totdeauna aspectul bătăliilor terestre. Acesta a apărut ca …

Inventarea şurubului

Se spune că în timpul unei vizite în Egipt, filozoful grec Arhimede ar fi realizat un …

Inventarea submarinului

Nu este nevoie să ne gândim prea mult pentru a putea aprecia efectul submarinului asupra …