Inventarea camerei de filmat cinematografice

Este imposibil de măsurat impactul pe care l-a avut cinematografia asupra lumii. Filmele reprezintă o parte integrantă atât de semnificativă a culturii moderne, încât au ajuns să dicteze de cele mai multe ori moda şi capriciile tinerilor, influenţând, de asemenea, extrem de profund sistemul nostru de valori şi de preferinţe.

Filmele nu sunt, de fapt, decât nişte fotografii care se succed prin faţa ochilor noştri cu o viteză atât de mare, încât nu putem observa când una dintre ele este îndepărtată şi înlocuită cu alta. Astfel, aceste imagini par a fi în mişcare, în timp real. Acest fenomen poartă numele de „persistenţă a imaginilor” (o imagine rămâne pe retină timp de o milisecundă) şi este cunoscut de multă vreme. Oamenii au început însă abia în anii 1880 să construiască un dispozitiv care să poată face acest lucru, lăsându-ne să vedem propria noastră realitate.

Deşi spectacole oarecum rudimentare de animaţie şi de succedări de diapozitive existau şi anterior, scopul acestor inventatori era să surprindă realitatea cu cât mai multă acurateţe. Primele experimente cunoscute cu imagini în mişcare s-au desfăşurat atunci când Eadweard Muybridge a folosit mai multe aparate fotografice pentru a înregistra deplasarea umană şi animală. In acest scop, el a conceput „zoopraxiscopul” sau aşa-numita „roată a vieţii”. Dispozitivul funcţiona pe principiul mişcării unor desene sau fotografii observate printr-o fantă a zoopraxiscopului. Deşi nu era tocmai ceea ce am putea numi în prezent imagine animată, în acea vreme reprezenta ultima modă în materie de tehnologie.

Unii istorici îi atribuie lui Muybridge titlul de părinte al imaginii animate. Însă Muybridge a devenit renumit în urma realizării unui scurt-metraj, devenit celebru, în care a folosit mai multe aparate fotografice care au făcut 12 fotografii succesive unui cal ce trecea prin dreptul lor. Publicul a rămas uimit în faţa dovezii evidente că un cal care merge la trap poate să aibă în acelaşi timp toate cele patru picioare în aer. Mai târziu, Muybridge a conceput un obturator rapid şi a folosit un proces fotografic nou, mai sensibil. Rezultatul a fost reducerea drastică a timpului de expunere şi producerea pentru prima dată a unor imagini detaliate şi clare ale obiectelor aflate în mişcare.

Unii nu îl consideră pe Muybridge ca fiind cel care a inaugurat imaginea animată, deoarece în acea vreme lucrau mai mulţi inventatori la diverse dispozitive de redare a imaginilor în mişcare, printre aceştia numărându-se şi Thomas Alva Edison. Acesta a iniţiat la sfârşitul anilor 1880, împreună cu asistentul său W.K. Laurie Dickson, unul dintre primele sisteme practice de redare a acestor filme. Sistemul folosea o cameră de imagini animate botezată „kinetograf' şi un aparat de vizualizare numit „kinetoscop”. Ambele dispozitive au fost brevetate în 1891.

Dar Edison şi Dickson nu s-au oprit aici. În perioada 1891-1892 s-a construit, sub îndrumarea lui Dickson, primul studio cinematografic din lume, numit Black Maria, iar în acest studio s-au filmat multe scurt-metraje. Unul dintre acestea a fost şi primul „western”, Barul Cripple Creek, realizat în 1899. Studioul s-a bucurat de un succes extraordinar, iar interesul pentru urmărirea acestor filme a înregistrat o creştere spectaculoasă. În 1892, aceste scurt-metraje puteau fi urmărite la multe târguri în aer liber sau în diverse localuri specializate.

Mai târziu au apărut proiectoarele, ce le permiteau proprietarilor de amfiteatre să prezinte filmele unui public mai numeros. Interesul şi curiozitatea publicului erau nemaipomenite, astfel încât sălile de cinema au început să apară pe tot teritoriul Statelor Unite şi în toată lumea. Spectatorii puteau urmări scurt-metraje şi diverse prezentări şi-şi doreau mult mai mult. Multe filme erau prezentări ale unor scene din oraş şi ale unor peisaje nautice, iar unul dintre cele mai populare prezenta un tren care venea direct spre cameră.

Edison şi-a mai pus amprenta şi pe un alt progres în industria cinematografică. Unul dintre primii realizatori americani de filme a fost Edwin Porter, care a turnat o serie de filme pentru Edison. Filmul său Viaţa pompierului american din 1903 era o poveste adevărată, iar mai târziu filmul Dream of a Rarebit Fiend din 1906 era în acelaşi timp neobişnuit şi amuzant. Aceste filme au reuşit fără îndoială să le prezinte altor viitori producători ai vremii potenţialul filmului. Marele jaf al trenului, realizat în 1903, cel mai celebru western al începutului cinematografiei, a reprezentat un succes absolut în acel moment.

Filmat în New Jersey (de fapt, nici actorii nu erau din Vest), acest film s-a bucurat de un mare succes în rândul spectatorilor datorită ritmului alert al poveştii. Jefuirea cu îndrăzneală a unui tren se termină cu capturarea hoţilor de către o poteră. Filmul înfăţişa un tren în plină viteză cu ajutorul unor efecte de sunet şi al zgomotului puternic al locomotivei. Spectatorii nu mai văzuseră niciodată aşa ceva şi nu se mai saturau privind.

Un alt nume sinonim cu al cinematografiei este cel al francezului Louis Lumiere. Acesta a inventat o cameră portabilă, un dispozitiv de developare a filmului şi un proiector numit „cinematograf. Toate acestea trei erau reunite într-un singur aparat. Cinematograful a făcut filmele şi mai populare, iar unii îl consideră pe Lumiere adevăratul părinte al imaginilor animate. De fapt, Lumiere şi fratele său au fost primii care au prezentat imagini fotografice proiectate în mişcare unui public care plătise, format din mai mult de o persoană. Mă întreb ce ar fi spus dacă ar fi ştiut ce sume sunt dispuşi să plătească spectatorii moderni.

Check Also

Inventarea telegrafului

Ceea ce este interesant de remarcat este că Samuel F.B. Morse, inventatorul telegrafului, şi-a început …

Inventarea telefonului

Inventarea telefonului Inventarea telefonului, Invenţii, Telefon În mod ironic, inventarea telefonului a fost marcată de o lipsă …

Inventarea tancului

Ca armă militară, tancul a schimbat pentru totdeauna aspectul bătăliilor terestre. Acesta a apărut ca …

Inventarea şurubului

Se spune că în timpul unei vizite în Egipt, filozoful grec Arhimede ar fi realizat un …

Inventarea submarinului

Nu este nevoie să ne gândim prea mult pentru a putea aprecia efectul submarinului asupra …