Inventarea automobilului

Se spune că Henry Ford, magnatul automobilelor, avea un fel unic de a-şi concedia angajaţii: lucrătorul pleca vineri în week-end, iar luni, când se întorcea la muncă, îşi găsea biroul golit şi un bilet ce-l informa că nu mai este angajatul acelei companii.

Indiferent dacă este adevărată sau nu această legendă, despre Ford se ştiu cu precizie trei lucruri: a revoluţionat automobilul la nivel mondial prin producerea unei maşini practice pe care şi-o puteau permite foarte mulţi oameni; a inventat conceptul de linie de producţie, care a revoluţionat industria, şi a schimbat stilul de viaţă al americanilor. Înaintea lui Ford, existau calul şi trăsura. După Ford, exista automobilul.

Membrii familiei Ford au venit în oraşul Dearborn, Michigan, din comitatul irlandez Cork, în 1832. William, tatăl lui Henry, a sosit alături de o mulţime de unchi şi mătuşi în anii 1840, din cauza foametei provocate de lipsa cartofilor din Irlanda. Michigan era o zonă favorabilă pentru imigranţi. În acea perioadă, oricine putea cumpăra un acru de teren pentru generoasa sumă de 120 dolari. Imigranţii au cumpărat fiecare bucăţică de teren pe care şi-au putut-o permite, apoi s-au apucat să-l cultive. După recoltă, produsele agricole erau vândute în Detroit, care se afla la o distanţă destul de mică pentru a fi străbătută cu o căruţă trasă de cai.

Henry, care s-a născut cu 2 ani înainte de încheierea războiului civil, lucra pământul familiei sale. La vârsta de 16 ani însă, s-a angajat cu jumătate de normă la un atelier unde îşi putea satisface pasiunea pentru studierea funcţionării mecanismelor şi pentru inventică. Ulterior s-a angajat în cadrul Companiei „Detroit Edison”, iar la vârsta de 30 de ani ajunsese şef şi responsabil de electricitatea oraşului.

Acest post îi lăsa mult timp liber şi, deşi trebuia să fie disponibil 24 de ore din 24, evenimentele nu-i solicitau prezenţa decât arareori. Astfel, petrecea mult timp în atelierul său unde, în 1893, a construit un motor pe benzină, superior modelelor deja existente. Trei ani mai târziu a inventat un obiect cu un aspect dizgraţios, asemănător unui păianjen, ce avea patru roţi şi era pe jumătate bicicletă, pe jumătate maşină. A fost botezat „cvadriciclu” sau „trăsura fără cai”.

În următorii ani, a adus mai multe îmbunătăţiri trăsurii fără cai, iar în 1903 a ajuns la concluzia că obţinuse o maşină comercială. Cu o sumă de numai 28.000 de dolari, Ford a reuşit să înfiinţeze Compania „Henry Ford”. Compania sa a reprezentat un succes (şi-a făcut publicitate conducând el însuşi maşina, şi a obţinut un record mondial de viteză cu modelul „999”, acoperind distanţa de o milă în 39,4 secunde) şi a fost aproape imediat atacată de asociaţia producătorilor auto certificaţi, care afirma că Ford nu are dreptul să folosească motorul pe benzină deoarece, pretindeau aceştia, motorul fusese brevetat în 1895. Ford i-a contrazis, spunând că motorul său era diferit de cel original. Cazul a ajuns la tribunal, iar în 1903 Ford a pierdut. Însă în 1911 a câştigat în urma unui apel.

În 1908 Ford a anunţat că va construi un automobil pentru toată lumea, bine realizat, dar la un preţ moderat. În 1908, modelul T costa 950 de dolari, dar, datorită inovaţiilor lui Ford la linia de producţie şi posibilităţii de a-şi plăti muncitorii cu salarii duble faţă de ceilalţi producători de automobile, fapt care a încurajat creşterea productivităţii, a reuşit în 1927 să vândă modelul T cu mai puţin de 300 de dolari.

Pentru obţinerea pieselor necesare construirii automobilelor, Ford a cumpărat tot ceea ce putea să îi furnizeze materiile prime de care avea nevoie (mine, păduri, ateliere de sticlărie şi plantaţii de latex), precum şi vapoarele şi trenurile cu care acestea erau transportate. Venitul său ajunsese acum la un nivel atât de ridicat, încât putea finanţa aceste achiziţii din propriul buzunar.

Deşi automobilul lui Ford şi linia de producţie au eliminat metodele vechi de fabricaţie, precum şi vechiul stil de viaţă, lui i-au plăcut întotdeauna lucrurile tradiţionale. Pentru a le conserva, a construit Greenfield Village în apropiere de Detroit, un complex în care încerca să reproducă lucrurile aşa cum fuseseră acestea în copilăria lui.

Admiraţia pentru Thomas Alva Edison (notase odată într-un caiet: „Dumnezeu avea nevoie de Edison”) era reflectată în replica din Greenfield Village a laboratoarelor Menlo Park din New Jersey, unde Edison realizase atâtea invenţii. Ford lucrase pentru Edison şi îl considera mentorul său. La început, pe vremea când lucra la motorul cu benzină, Edison îl încurajase să continue în această direcţie şi nu să încerce sistemul cu aburi sau cu vreun alt tip de combustibil.

În anii 1930, Compania „Henry Ford” a intrat în declin. Modelul A, care a succedat modelului T, a avut vânzări mai slabe, iar de-a lungul acelui deceniu graficul vânzărilor companiei a continuat să indice o scădere. Dar odată cu izbucnirea celui de-al doilea război mondial şi, astfel, cu apariţia unei cereri pentru mii de noi vehicule, Ford şi-a revenit.

Ford era un om dur, dar cea mai mare tristeţe a vieţii sale, singurul lucru peste care n-a putut să treacă, a fost moartea prematură, în 1943, a fiului său Edsel, care suferea de cancer. La 2 ani după moartea lui Edsel, Ford a cedat frâiele (sau volanul) companiei nepotului său, Henry al II-lea. A murit la 4 ani după Edsel şi şi-a lăsat prin testament acţiunile deţinute la compania Fundaţiei Ford, transformând-o astfel instantaneu în cea mai bogată organizaţie filantropică.

Check Also

Inventarea telegrafului

Ceea ce este interesant de remarcat este că Samuel F.B. Morse, inventatorul telegrafului, şi-a început …

Inventarea telefonului

Inventarea telefonului Inventarea telefonului, Invenţii, Telefon În mod ironic, inventarea telefonului a fost marcată de o lipsă …

Inventarea tancului

Ca armă militară, tancul a schimbat pentru totdeauna aspectul bătăliilor terestre. Acesta a apărut ca …

Inventarea şurubului

Se spune că în timpul unei vizite în Egipt, filozoful grec Arhimede ar fi realizat un …

Inventarea submarinului

Nu este nevoie să ne gândim prea mult pentru a putea aprecia efectul submarinului asupra …