Caracterizarea personajului Nae Girimea din drama „D’ale carnavalului”, de I.L. Caragiale

Nae Girimea din comedia D’ale carnavalului, de I.L. Caragiale, este un „frizer şi subchirurg”, don Juan de cartier, Bibicul care le „încurcă” pe cele două femei, Miţa Baston şi Didina Mazu, într-o relaţie de amantlâc simultan stă la originea intrigii comediei. Nu se ştie care sunt calităţile ce îi asigură succesul la sexul slab - în piesă nu depistăm nici un indiciu convingător în acest sens.

Dimpotrivă: textul biletului expediat Didinei, prin care îi cere imperativ să nu lipsească de la carnaval, deşi aminteşte vag de limbajul lui Rică Venturtano („Prea iubita mea angelă” trimite numaidecât cu gândul la „Angel radios!”) este îngălat şi ostil sintaxei, divulgând limite intelectuale jenante; afirmaţia lui Crăcănel privitoare la galanteria comportamentului său („nu că eşti frizer, dar eşti galant...”) n-are acoperire: insul este duplicitar în amor nu din fervoare sentimentală (fie ea şi în gamă caricaturală) pentru Didina, ci din donjuanism inerţial şi statistic. Pe scurt, persoana este în totul comună şi n-are nici măcar haz.

Girimea este o apariţie palidă, fără consistenţă şi fără relief - comic sau altminteri. Mai curând odios prin lipsa de scrupule cu care ba vrea să se debaraseze de Miţa care îl iubeşte cu adevărat, fiind gata de gesturi necugetate când se simte trădată („- Cum să scap de nebuna asta? Cum să mă cotorosesc de republicană?”), ba prelungeşte fără motiv şi fără noimă dubla relaţie. Nae Girimea nu comite nici un gest memorabil pe tot parcursul celor trei acte ale comediei, contribuţia sa la dezvoltarea acţiunii fiind anemică.

Este monoton şi previzibil: de la bun început nu face altceva decât să încerce s-o evite pe Miţa, apelând în acest sens la subterfugii comune, fuga reprezentând cea mai la îndemână dintre soluţii. E adevărat, Napoleon Bonaparte spunea că singura şansă de victorie a unui bărbat în faţa unei femei este fuga. dar asta este o butadă, necum o eventuală scuză pentru dom’ Nae Girimea, ins cam sărăcuţ cu duhul, între noi fie vorba!

În scena explicaţiei cu Miţa, se comportă banal, ba chiar prosteşte, dându-se repede de gol apropo de legătura cu Didina şi arătându-se mediocru şi lipsit de inventivitate în a-şi ascunde vinovăţia. Îi subtilizează sticluţa cu „vitrion englezesc” în modul cel mai primitiv cu putinţă şi încropeşte o „potriveală” trasă de păr pentru a linişti spiritele aprinse în final, livrându-le celor doi încornoraţi detalii dintr-o poveste cusută cu aţă albă. Ca să le potolească pe Miţa şi Didina, nu ezită să recurgă la şantaj, atrăgându-le la punctul cel mai vulnerabil: dependenţa materială de Crăcănel şi Pampon.

Mai mult funcţie teatrală decât personaj, Nae Girimea rosteşte o singură replică „umană”, capabilă să-l scoată din platitudine: atunci când le surprinde pe cele două rivale încleştate într-o dispută fizică aprigă, exclamaţia sa de un pragmatism deconcertant, chiar dacă acuză o meschinărie feroce („- Să nu daţi la oglinzi, că sunt cu chirie!”), naşte un efect umoristic spontan şi irezistibil. Cam puţin, totuşi...

Check Also

Caracterizarea personajului Miţa Baston din drama „D’ale carnavalului”, de I.L. Caragiale

Spre deosebire de Nae Girimea, Iordache, Didina Mazu, Ipistatul şi Catindatul care, fie sunt rătăciţi …

Caracterizarea personajului Mitică din schiţele „Căldură mare”, „Five o’clock”, „Iniţiativa…”, „Inspecţiune”, „Justiţie”, „La Moşi”, „Lanţul slăbiciunilor”, „Mitică”, „Proces-verbal”, „Tot Mitică”, „Tren de plăcere” şi „1 Aprilie”, de I.L. Caragiale

Gruparea textelor caragialiene unde apare nominal personajul, rezervă lectorului numeroase surprize şi revelaţii şocante ce …

Caracterizarea personajului Mitică din schiţa „Ţal!…”, de I.L. Caragiale

Să-l urmărim puţin în acţiune pe Mitică, degajat de povara prejudecăţilor inerţiale şi etichetelor tendenţios-simplificatoare. …

Caracterizarea personajului Mitică din schiţa „Inspecţiune”, de I.L. Caragiale

Camaradul Mitică din Inspecţiune, de I.L. Caragiale, este o apariţie halucinantă, enigmatică, nebuloasă şi neguroasă, …

Caracterizarea personajului Mitică din schiţa „Iniţiativa…”, de I.L. Caragiale

În schiţa Iniţiativa…, de I.L. Caragiale, Mitică este părintele azvârlit pe culmile disperării din cauza …